Uppsägningstid vid provanställning

Hej!

Jag är på provanställningen om 6 månader i demensboende. Jag har sjuksköterskor utb. och fick jobbet och erbjudanden att jobba på sjukhuset och utveckla mig för att få sjuksköterska leg. Min arbetsgivare sä3att jag måste jobba 4 veckor till som uppsägningstid.

Ingen vill inte vänta så mycket på sjukhuset och jag vill inte missa den bra chansen!

Kan jag lämna jobbet när jag vill?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar din fråga som att du har sagt upp dig från en provanställning, att din arbetsgivare säger att du har 4 veckors uppsägningstid och att du undrar om du kan lämna arbetet direkt.

Regler om arbetstagares uppsägningstid finns i lagen om anställningsskydd (LAS).

Tillsvidareanställning är huvudregeln

Huvudregeln är att en anställning gäller tills vidare. En tillsvidareanställning kan komma att sägas upp av antingen arbetsgivaren eller arbetstagaren och därigenom upphöra efter att en viss uppsägningstid löpt ut (4 § andra stycket LAS). Uppsägningstiden när en arbetstagare säger upp sig från en tillsvidareanställning är normalt 1-3 månader, men beror i första hand på vad som sägs i kollektivavtalet eller i anställningsavtalet och kan därför variera.

Även provanställning är möjligt

Det är även möjligt att avtala om en tidsbegränsad provanställning om prövotiden är högst sex månader. I fall arbetsgivaren eller arbetstagaren inte vill att anställningen ska fortsätta, ska han eller hon lämna besked till sin motpart om detta (6 § LAS). I en sådan situation är utgångspunkten att både arbetsgivare och arbetstagare kan avsluta anställningen direkt, utan att iaktta någon uppsägningstid.

Uppsägningstid vid provanställning?

För arbetsgivare som vill avsluta provanställningen – däremot –, gäller att han eller hon ska underrätta arbetstagaren och arbetstagarens fackförbund om detta minst två veckor innan den sista arbetsdagen (31 § LAS). Denna s.k. varseltid finns dock inte för arbetstagare, som alltså kan lämna anställningen samma dag.

Ett avtal mellan en arbetsgivare och en arbetstagare om att det krävs en uppsägning och iakttagande av en uppsägningstid om en månad för att avsluta en provanställning är inte heller giltig när det gäller arbetstagarens avslutande av provanställningen, eftersom ett sådant avtal skulle upphäva eller inskränka arbetstagarens rättigheter i förhållande till vad som föreskrivs i LAS (2 § andra stycket LAS).

Det bör dock observeras att uppsägningstid kan finnas vid provanställning, om arbetstagaren omfattas av kollektivavtal. I så fall gäller den uppsägningstid som sägs i kollektivavtalet.

Vad gäller i ditt fall?

Slutsatsen är alltså att det i LAS inte finns någon uppsägningstid vad gäller arbetstagares avslutande av anställning och att du därför kan lämna arbetet när du vill. Detta gäller dock inte om du omfattas av kollektivavtal och annat har bestämts i detta (i kollektivavtalet). Om du omfattas av kollektivavtal är min rekommendation därför att du undersöker vad som bestäms i detta.

Hoppas att mitt svar var till hjälp och tveka inte att höra av dig igen om du har fler frågor!

Vänligen,

Casper ErikssonRådgivare