Uppsägningstid vid provanställning

Hej, jag är provanställd hos ett företag som ej har några kollektiv avtal. Jag har nu hittat ett annat jobb där jag fick frågan om när jag kan börja, jag kollade genom mitt anställningsavtal och såg att min uppsägningstid var enligt lag 1982:80.

Jag försöker att hitta vad som gäller för mig, jag får det till att jag inte har någon uppsägningstid överhuvudtaget under tiden som jag bara är provanställd.

Stämmer detta?

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

För att besvara din fråga angående uppsägningstid vänder vi oss till Lagen (1982:80) om anställningsskydd [LAS].

Till att börja med kan vi fastställa att ett avtal om provanställning får fattas om det är en period på högst 6 månader (6 § LAS). Vi utgår därmed ifrån att avtalet om provanställning har fattats i enlighet med LAS. Vidare kan du som arbetstagare, eller din arbetsgivare, välja att avsluta anställningen innan prövotiden har löpt ut. Om ingen av parterna avsluter anställningen, övergår provanställningen till en tillsvidareanställning (6 § 2 st. LAS).

Avtal om provanställning får avbrytas även innan prövotiden har löpt ut (6 § 3 st. LAS). Detta innebär att du som arbetstagare har rätt att avbryta din provanställning när som helst utan någon uppsägningstid. Du har dessutom nämnt att du inte är bunden till något kollektivavtal vilket innebär att frågor angående uppsägningstid och liknande bestäms enligt LAS som är tvingande till arbetstagarens fördel (2 § LAS).

Jag hoppas att detta besvarade din fråga. Har du fler frågor eller funderingar är du varmt välkommen att återkomma till oss på Lawline!

Med vänliga hälsningar,

Doorsa SalehyRådgivare