Uppsägningstid vid timanställning

Hej,

Min dotter som är 20 år arbetar på timlön på en lunchrestaurang sedan 6 månader tillbaka, som mest har hon fått jobba ca 80 timmar på en månad men under jul och nyår fick hon bara ihop ca 27 timmar.

Hon kan inte minnas att hon har skrivit på något anställningsavtal.

Timmarna som hon arbetar aviseras ut en gång i veckan alt en gång varannan vecka via sms. Hon har plikttroget gått dit på de aviserade timmarna som sällan omfattar mer än ca 5 timmar åt gången. Denna vecka har hon fått förhinder på ett av sina arbetspass och har meddelat att hon inte kan arbeta eftersom hon är bortrest (meddelade måndag inför ett pass på torsdag). Arbetsgivaren har varit helt oresonlig och kräver att hon ska ta dessa timmar ändå och att hon ska ställa in sin resa.

Jag bad henne säga upp sig med omedelbar verkan då arbetsgivaren genomgående har utnyttjat det faktum att hon "går på timme".

Arbetsgivaren svarade att hon hade skyldighet att jobba två veckor till, den skyldigheten har man som "timmis".

Detta gör ju att min dotter mår dåligt och hon känner sig dåligt behandlad, risken är överhängande att hon sjukskriver sig pga stressen.

Vad gäller? Finns det inget avtal tänker jag att saken är klar, hon kan gå på dagen.

Mvh

Helena

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Regler om anställning och uppsägning hittar du i Lag om anställningsskydd (LAS). Stora delar av LAS är dock semidispositiv, vilket innebär att lagen kan avtalas bort genom kollektivavtal. Det kan därför vara bra att kolla om din dotters arbetsgivare är bunden av något kollektivavtal med avvikande bestämmelser från vad LAS ger uttryck för.

Har din dotter ett anställningsavtal?

Bra att veta är att anställningsavtal är så kallade konsensualavtal, vilket innebär att de är giltiga oavsett formen de ingåtts på. Detta innebär alltså att anställningsavtal kan ingås skriftligen, muntligen eller genom konkludent handlande. Med konkludent handlande menas att både arbetsgivaren och arbetstagaren agerar som om ett avtal föreligger.

Sammanfattningsvis kan din dotter ha ett anställningsavtal även om hon inte skrivit på något.

Vad innebär det att vara timanställd?

Timanställning regleras inte uttryckligen i LAS men anställningsformen kan betraktas som en serie allmänna visstidsanställningar, se 5 § p 1 LAS. Detta innebär att man ingår ett nytt och separat anställningsavtal med arbetsgivaren för varje tillfälle/dag man bokar in och man är alltså endast anställd under den tid man faktiskt jobbar.

Kan din dotter säga upp sig med omedelbar verkan?

En allmän visstidsanställning upphör vid anställningstidens utgång utan att någon uppsägning behöver göras (4 § 2 st. LAS). Vid en timanställning, som alltså ska ses som en serie visstidsanställningar, upphör anställningen vid själva arbetstillfällets slut och din dotter är därmed inte skyldig att tacka ja till ett nytt anställningsavtal/arbetspass. Din dotter är alltså skyldig att arbeta de pass hon redan tackat ja till men hon har ingen skyldighet att arbeta pass hon ännu inte tackat ja till. Hon kan alltså säga upp sig med omedelbar verkan.

Hur ska du gå tillväga nu?

Din dotter kan alltså ha ingått anställningsavtal utan att ha skrivit på något men att arbeta som timanställd innebär att hon endast är anställd vid varje enskilt arbetstillfälle. Anställningen tar alltså slut, utan uppsägningstid, vid varje arbetspass slut.

Din dotter har alltså ingen skyldighet att "säga upp sig" genom att meddela arbetsgivaren skriftligen eller muntligen att hon slutar men jag rekommenderar ändå att ni kontaktar arbetsgivaren och meddelar att din dotter i och med att hon är timanställd inte är anställd då hon inte arbetar och att hon därför inte har någon skyldighet att arbeta två veckor till.

Hoppas du fick svar på din fråga och att din dotter får en trevlig resa!

Vänliga hälsningar,

Elise SohlbergRådgivare