Uppsägningstid vid uthyrning av eget hus

Hej!

Jag bor just nu som inneboende i ett hus som hyresvärden äger. Flyttade in 20/1-2020 alltså för två veckor sedan. Plötsligt får jag tag i en lägenhet och kan flytta in den 1 mars. Problemet är att i avtalet som inneboende står det att jag har två månaders uppsägningstid ifall jag vill flytta ut. Jag undrar om jag på något sätt kan flytta ut tidigare för att slippa betala dubbla hyror, eller är det helt omöjligt då det står två månader på avtalet?

Mvh

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar din fråga som att det inte rör sig om att du hyr något i andrahand, utan att hyresvärden äger det hus du bor i.

Hyresavtal regleras generellt i 12 kap Jordabalken. Din hyresvärd hyr dock ut sitt eget hus, vilket gör att lag (2012:978) om uthyrning av egen bostad ska tillämpas (1 § första stycket lag om uthyrning av egen bostad).

Hyresgästen, dvs du, har rätt att säga upp hyresavtalet med en månads uppsägningstid (3 § andra stycket lag om uthyrning av egen bostad). Du nämner att du och din hyresvärd har ett hyresavtal som stadgar en uppsägningstid på två månader. Det innebär att villkoren för din uppsägning är till nackdel för dig jämfört med reglerna i lagen. Avtalsvillkoren i hyresavtalet ska därför inte tillämpas, utan reglerna i lagen går före (2 § lag om uthyrning av egen bostad). Det innebär att du, trots att erat hyresavtal stadgar att du har en uppsägningstid på två månader, har rätt att säga upp det med en månads uppsägningstid.

Sammantaget har du enligt lag rätt att säga upp ditt hyresavtal med en månads uppsägningstid, men kortare uppsägningstid än så kan du enligt lag inte få.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Med vänlig hälsning

Evelina TanskanenRådgivare