Uppsåt och narkotikabrott

Hamnade i LOB och blodprov hade tagits. Visade sig att jag var positiv för THC (cannabis). Då jag inte kommer ihåg ett dugg från kvällen och jag minns inte om jag hade rökt cannabis, gäller då sinnesförvirring eftersom jag inte var medveten om brottet?

Lawline svarar

Hej, tack för din fråga.

Regler om straffansvar för bruk av narkotika återfinns i narkotikastrafflagen (1968:64). Av 1 § framgår att det krävs uppsåt för att fällas till ansvar för narkotikabrott. I 3 a § finns dock en möjlighet att komma åt personer som av grov vårdslöshet befattat sig med narkotika på olika sätt. Denna bestämmelse träffar i korthet den som överlåter, framställer och anskaffar narkotika. Den som innehar, brukar eller tar annan befattning med narkotika av vårdslöshet ska således inte bestraffas.

Vincent EdbergRådgivare