Uppsåt och påföljd vid narkotikabrott

Hej, jag blev för några dagar sen ombedd att hålla i en karta med (vad jag sedan fick reda på vara oxycontin) Medans jag håll i den kom en civilpolis, visade brickan och hävdar att det är olaglig att hålla i en olaglig substans åt någon. Det visade sig vara 8-10 st oxycontin á 15mg.

Jag antar att det är lönlöst att förklara situationen för polisen igen, för han verkade ha bestämt sig för att det var mitt. Nu kommer jag få ett brev därifrån...Vad jag undrar är vilket straff jag kan få för detta? Jag har aldrig tidigare blivit misstänkt för narkotika innehav. Blir det böter? i så fall hur mycket ungefär. Kan jag få fängelse? Detta oroar mig så oerhört mycket, då jag inte har en aning om vad det kan rendera i. Mvh /Thomas

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline.

Först och främst måste jag säga att det är väldigt svårt att avgöra en sådan här fråga, eftersom det är domstolens bedömning som kommer avgöra.

För att någon ska kunna dömas för narkotikbrott krävs det uppsåt. Det betyder att du måste ha varit medveten om vad du gjorde dig skyldig till. I litteratur sägs det att en person kan dömas om han/hon visste vilket ämne det var, men inte visste att det var narkotikaklassat. Som det låter på din fråga visste du inte vilket ämne det handlade om, om detta kan bevisas inför domstol kan du troligen inte dömas.

Oavsett om tabletterna var dina eller inte (och du visste vilket ämne det handlade om) är det ett brott bara att inneha dem, se 1 § 6p narkotikastrafflagen (NSL) (https://lagen.nu/1968:64). Eventuellt kan detta dömas som ringa brott eftersom det handlade om förhållandevis få tabletter, enligt 2 § NSL (för amfetamin går gränsen ungefär vid 8 mg för ringa brott) Då kan du dömas till böter eller högst 6 månaders fängelse. I "vanliga" fall blir påföljden inte fängelse om man är ostraffad sedan innan. Dock är narkotikabrott ett s.k. artbrott och den presumtionen är då inte längre lika självklar. Men som sagt, detta är svårt att avgöra eftersom det skiljer sig mycket från fall till fall och det är domstolens bedömning i just ditt fall som kommer avgöra.

Hoppas det blev lite klarare, vänligen

Molly MalmRådgivare