FrågaSTRAFFRÄTTÖvriga brott11/04/2020

"Uppsåtligt försvårande av utredning". Brott?

Hej.

Jag undrar bara en liten sak.

Finns brottsrubriceringen "uppsåtligt försvårande av utredning"?

Och hur är straffskalan för det i så fall.

Det går ju lite hand i hand med "skyddande av brottsling" men ändå inte.

Tack.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Nej, idag finns det ingen brottsrubricering vid namn "uppsåtligt försvårande av utredning" även om det har tagits upp till förslag i riksdagen, se motion 2015/16:1130. I motionen avsåg man därmed att kriminalisera beteenden som att avsiktligt uppge felaktiga och vilseledande uppgifter i en förundersökning.

Det är mycket riktigt att detta går lite hand i hand med brottet skyddande av brottsling, se brottsbalken 17 kapitlet, 11 §,men även brottet mened, se brottsbalken 15 kapitlet, 1 §.

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare