Uppskov, bodelning vid upplöst förhållande

Hej!! Jag och mitt ex har skrivit på en bodelning. Vi köpte en lgh som vi gjorde vinst på. Den vinsten flyttade vi in i vårat hus. När vi separerade så gjorde vi som sagt en bodelning. Där exet ville att jag skulle återföra min del av uppskovet. Efter mycket diskussioner och hot om rättegång ( för han ville inte sälja huset) men jag ville det. Så ordnade han en advokat som skulle göra ett avtal åt oss. Som då skulle se ur bådas bästa. Så jag anlitade ingen egen advokat. Nu i efterhand så har jag fått reda på att det skulle jag gjort. Då gör advokaten ett kontrakt för det står att vi ska dela på uppskovet och jag ska föra in min del till Skatteverket eller om jag vill få flytta in den summan i ett nytt boende.

Jag har fått reda på nu att jag inte får använda mig av mitt uppskov till ett nytt boende. Det går bara att göra om man sålt en fastighet. Jag hade även betalt in mitt uppskov, men begärt omprövning av min deklaration för att få tillbaka det jag har betalat. Det har jag fått med moteveringen från Skatteverket att vid en bodelning ska uppskovet följa med huset( ägaren till huset) nu vill mitt ex ha de pengarna av mig.

Måste jag betala? Vad gör jag om han stämmer mej? Mvh camilla

Lawline svarar

Du och ditt ex fick, som jag förstår det, ett uppskov när ni sålde er bostadsrätt som ni använde när ni köpte ett nytt hus.

Låt mig bara förklara vad uppskov är. Ett uppskovsbelopp får man som du nämner då man säljer en bostad och flyttar in i en ny för att på så vis slippa skattas för den kapitalvinst man gör i samband med försäljningen. Detta belopp är tänkt att användas för att investera i en ny bostad. Uppskovsbeloppet är alltså i realiteten en skatteskuld och inte en egentlig tillgång man kommer kunna använda till att lägga på andra saker. Man har helt enkelt fått uppskov med skatten och när bostaden säljs/avyttras ska detta återföras till skatteverket för beskattning såvida man inte förvärvar en ny bostad.

Vad som här är viktigt är då att avgöra om man kan se er bodelning som en avyttring av bostaden. Bestämmelserna härom finns i 47:11 Inkomstskattelagen (IL), här.

I 3 stycket i denna paragraf säger man att avyttring inte ska anses ha skett då bodelning görs i samband med att ett samboförhållande upphör eller vid äktenskapsskillnad. Ditt ex verkar, ur din berättelse, fått huset i bodelningen i samband med separationen och uppskovsbeloppet ska då inte återföras till skatteverket för betalning. Eftersom att det inte skett en avyttring kommer också uppskovet, så som skatteverket säger, följa huset.

Det faktum att du betalade in din del av uppskovet till Skatteverket verkar således inte varit helt korrekt. Du hade rätt i att få tillbaka dessa pengar men de ska dessvärre lämnas över till ditt ex. Det är således hans uppgift att skatta uppskovet den dag han säljer fastigheten.

Jag är rädd att du måste betala pengarna till ditt ex men du slipper samtidigt stå för beskattningen av beloppet i framtiden. Om han stämmer dig är det förmodligen såhär det kommer gå så för att spara pengar och onödig tidsspillan råder jag er att ni försöker komma fram till en lösning tillsammans.

Denise PetersRådgivare