Uppskov vid köp av tomt där småhus skall byggas

Hej!

Jag ska sälja bostadsrätten i augusti för 20000000 och vinsten kan bli 600000( det kan bli mer eller mindre) och flyttar till nytt hus i november samma år. Huset ska vara färdigt i november och kostar 3570000. I augusti ska jag betala handpengar för huset.

Frågan är : kan jag ansöka om uppskov på vinsten av bostadsrätten.

Tack för svaret

Lawline svarar

Hej,

och tack för att du vänt dig till Lawline med din fråga. Reglerna som styr uppskovsbeloppet finns i inkomstskattelagen (IL). Den hittar du https://lagen.nu/1999:1229 .

För att man skall ha rätt till uppskov så måste du ha gjort en vinst på din bostadsrätt, du måste ha köpt eller planerat att köpa en ny bostad och du måste bosätta dig eller har tänkt dig att bosätta dig i den nya bostaden som du köpt IL 47:2.

Jag kommer i det följande utgå från att din bostadsrätt ligger i Sverige och att du bott i den under minst ett år innan du säljer den. Den kommer är då att räknas som din ursprungsbostad IL 47:3. Så som jag förstår situationen så köper du en tomt där ett hus skall byggas samma år som du säljer bostadsrätten, i vilken du planerar att flytta in, och att den ligger i Sverige. Den kommer då att räknas som en ersättningsbostad IL 47:2, 5 & 5a.

Om mina antaganden är riktiga har du rätt att begära ett uppskovsbelopp så länge vinsten är över 50.000 IL 47:6, vilket den verkar bli enligt din uppskattning.

Vidare bör du tänka på att du kommer att få betala en schablonintäkt på ditt uppskovsbelopp IL 47:11b. Schablonintäkten betalar du årligen fram tills dess att du väljer att ta upp ditt uppskov till beskattning.

Summering

Så som jag förstår din situation kommer du att ha möjligheten att ansöka om uppskov på vinsten. Som du kanske märkt har jag inte givit en uppskattning av hur stort uppskovet skulle komma att bli. Detta då jag inte har alla relevanta omständigheter för att göra en fullgod bedömning.

Är det något av mina antaganden som inte stämmer, något som jag missuppfattat eller något annat som du undrar över är du hjärtligt välkommen att höra av dig igen.

Bästa hälsningar

Mattias OlssonRådgivare