Uppskovsavdrag vid samboende i samägd fastighet.

Hej, jag har följande fråga. Jag har haft ett sambo förhållande som nu upphört. Vi bodde i ett radhus som vi pga ¨skilsmässan¨ blev tvungna att sälja. Enligt ägande förhållandet var jag ägare till 2/3 och sambon (s) till 1/3. Lånen fördelades till hälften var. Reavinsten fördelades enligt detta. För att realisera köpet av radhuset såldes en lägenhet som jag ägde ensam ( s flyttade in i lägenheten efter det att jag köpt den) hela reavinsten på min lägenhet lades in i huset, alltså min reavinst. Eftersom vi sålde radhuset inom ett år så måste jag nu betala reavinst skatt på lägenheten nu. Hela reavinstskatten ligger på ca 55000. Nu vill jag att s skall vara med och betala denna reavinst skatt då jag betraktar det som ett ¨lån¨ av skattemyndigheten. Vad är det som gäller. MVH Sigström

Lawline svarar

Hej,

Du är ensam betalningsskyldig på skatten på kapitalvinsten för bostadsrätten som du nu skall ta upp till beskattning. Skattemässigt räknas det inte som ett lån.

Enda möjligheten för dig att undvika att behöva betala skatt på den tidigare vinsten från bostadsrätten är att köpa en ny bostadsfastighet eller bostadsrätt inom snart tid

Juridiken:

Regler om uppskovsbelopp finns i 47 kapitlet i inkomstskattelagen, som du hittar https://lagen.nu/1999:1229#K47. I kapitlet finns inga regler om sambeskattning och reglerna gäller endast för en enskild skattskyldig. När du sålde bostadsrätten och sedan köpte en ny fastighet så fick du rätt till ett uppskovsbelopp enligt 7 § som du drar av. När du senare säljer den nya fastigheten skall du ta upp det här beloppet till beskattning enligt 11 §. Det spela ingen roll om du delat på en fastighet med någon annan, uppskovsbeloppet har endast beräknats på din andel.

Notera att det finns inga speciella skatterättsliga regler för sambos som inte har barn ihop, de behandlas som vilka två personer som helst. Undantaget är om de har barn ihop. Då räknas de skatterättsligt som gifta så länge de förblir samboende.

Thomas HefnerRådgivare