FrågaSKATTERÄTTGåvoskatt19/09/2020

Uppstår någon skattemässig skillnad mellan att ärva en fastighet och att få den i gåva?

Vad blir skillnaden skattemässigt om jag får en fastighet som gåva av min pappa. Eller om jag får ta över den när han gått bort och jag får den som ett arv?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Inledningsvis kan jag nämna att det inte blir någon skillnad, under förutsättning att det faktiskt rör sig om en gåva. Därför kommer jag först specificera gåvobegreppet vid gåvor av fastigheter för att därefter mer ingående förklara varför det inte blir någon skillnad.

Specificering av gåvobegreppet

Vid gåvor av fastigheter finns det en princip som heter huvudsaklighetsprincipen. Den blir aktuell om gåvogivaren (din far) får ersättning för att ge fastigheten i gåva till dig. Huvudsaklighetsprincipen innebär att ett krav för att en gåva av fastighet ska behandlas som en gåva rent skattemässigt är att gåvogivaren inte ska ha fått en ersättning, som överstiger 85 % av fastighetens taxeringsvärde för det föregående året, för att ge bort fastigheten. Om föregående års taxeringsvärde är 1 000 000 kr och du ger din pappa 1000 kr för att få fastigheten i gåva räknas det givetvis som en gåva. Om föregående års taxeringsvärde är 1 000 000 kr och du ger din far 851 000 kr (dvs. mer än 85 %) så behandlas det inte som en gåva. Även om du inte ger pengar men istället tar över lån så räknas detta som en ersättning för fastigheten. Därutöver ska själva handlingen vara menad som en gåva, dvs. det ska finnas en benefik avsikt från gåvogivaren.

Ingen skillnad skattemässigt

Det blir ingen skillnad skattemässigt. Vare sig du får fastigheten genom gåva eller arv behöver du inte betala skatt på den inkomsten eftersom inkomster genom gåva, arv eller bodelning är skattefria, (8 kap. 2 § inkomstskattelagen, IL). Det finns alltså ingen gåvoskatt eller arvsskatt i Sverige. Eftersom det är fråga om gåva/arv behöver du inte heller betala stämpelskatt när du ansöker om lagfarten, utan det blir bara expeditionsavgiften på 825 kr i båda fallen, (se 4 § lagen om stämpelskatt vid inskrivningsmyndigheter, där arv och gåva inte nämns varför det inte är skattepliktigt).

Inte heller någon skillnad vid en framtida försäljning

Vid en framtida försäljning behandlas beskattningen på samma sätt där med, dvs. du kommer få träda in i din faders skattemässiga situation oavsett om det är en gåva eller ett arv. För att förklara vad detta innebär på ett begripligt sätt kommer jag först förklara hur man beräknar fram kapitalvinster. Kapitalvinsten (även kallad reavinsten) beräknar du genom:

Beloppet du säljer fastigheten för – försäljningskostnaderna – omkostnadsbeloppet = Kapitalvinsten (44 kap. 13 § IL).

Omkostnadsbeloppet består av fastighetens anskaffningsvärde (ingångsvärde), dvs. priset som fastigheten anskaffats för. Omkostnadsbeloppet består dessutom av utgifter för förbättring av fastigheten, (44 kap. 14 IL).

Eftersom din du fått fastigheten i gåva/arv och därför inte köpt den, kommer du i enlighet med kontinuitetsprincipen att träda in i gåvogivarens/arvlåtarens skattemässiga situation, dvs. i din faders skattemässiga situation (44 kap. 21 § IL). Detta innebär att du kommer överta din faders omkostnadsbelopp, med andra ord hans utgifter för anskaffning och förbättring. Det belopp som han köpt fastigheten för och hans förbättringsutgifter kommer då att utgöra hans omkostnadsbelopp. Det är detta som är det speciella med bl.a. gåvor och arv rent skattemässigt. Det uppstår alltså ingen skillnad om det är fråga om gåva eller arv.

Har du fler frågor är du välkommen att höra av dig!

Med vänliga hälsningar,

Dostan SulaimanRådgivare