FrågaSKATTERÄTTÖvrigt13/02/2019

Hur är det möjligt att betala för mycket respektive för lite skatt?

Hej! Hur fungerar egentligen skatteåterbäringen? Hur är det ens möjligt att betala för mycket respektive för lite skatt? Jag har försökt googla men verkar inte hitta något svar. Stadgas detta i någon lag?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga,

Skatteåterbäring är överskottet av de skattepengar som har betalats genom året. De som får skatteåterbäring har betalat in för mycket skatt under året och de som får restskatt/kvarskatt har betalat för lite.

Att man får skatteåterbäring beror vanligtvis på att arbetsgivaren under året har gjort ett för stort skatteavdrag. En annan anledning är att många har betalat ränta på sina lån, något som är avdragsgillt. Genom att hålla koll på sina inkomster och vilka avdrag man har rätt till så går att undvika att få tillbaka på skatten.

Att man får restskatt beror vanligtvis på att arbetsgivaren gör ett för litet skatteavdrag på lönen. Om den skattskyldige har flera anställningar eller uppdrag ska samtliga inkomster läggas samman för att sedan beskattas.Till följd av detta kan det bli krångligt med skatten då de olika arbetsgivarna inte har koll på den sammanlagda inkomsten. Ett tips för att undvika det, är att ta kontakt med arbetsgivaren och be dem dra mer i skatt. Ett annat alternativ är att jämka.

Vänligen,
Zuzu RabiRådgivare