FrågaSTRAFFRÄTTÖvriga brott28/06/2018

Urkundsförfalskning

Jag undrar om du kan ge mig råd. Jag har hamnat i tvist med min förra hyresvärd som vägrar återbetala min deposition 2000kr. Han hotar stämma mig för att jag vägrat bindande medling men jag har aldrig skrivit på något kontrakt. Jag har bara fått ett utkast på ett kontrakt på mejl där det också står utflyttningsdag eventuellt till och med x maj 2018.

Han påstår att jag skrivit på och fotat ett kontrakt i 3 delar med våra namnteckningar på men det skiljer sig från utkastet en hel del samt finns inget datum eller ingen vidimering av underskrift. Misstänker urkundsförfalskning

Behöver hjälp

Med vänlig hälsning,

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Som jag förstår det så har din hyresvärd skickat dig kopia på ett kontrakt du inte skrivit på. Det kontrakt du skrivit på och fått ett utkast av stämmer inte heller överens med det avtal hyresvärden påstår att du skrivit på. Mitt första tips till dig är att jämföra kontrakten åt och hitta olikheter. På så sätt kan du säkra bevis. Visar det sig att kontrakten inte är identiska så kan du göra en polisanmälan om urkundsförfalskning om du vet om att du inte skrivit på det kontraktet han skickat till dig. Alternativt skulle det även vara bra om du lyfte fram olikheterna i det kontrakt du har och det han har. Kanske kan ni hitta någon gemensam lösning. Skulle det vara så att din hyresvärd lagt till andra villkor avtalet i efterhand så är dessa villkor ej gällande.

Brottet urkundsförfalskning kan du läsa om genom att trycka här.

Jag hoppas detta svar var till någon hjälp, du är välkommen med att ställa fler frågor.

Med vänliga hälsingar!

Julia ZarourRådgivare