Utebli från drogtest på grund av läkarbesök

Min sambo fick en flisa i ögat samma dag som det var drogtest på hans arbete. Nu anklagar dom honom för smitning och kräver in kvitto från vårdcentralen. Har dom rätt att göra det?

Lawline svarar

Hej! Och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Jag tolkar det som att din sambo behövde åka till vårdcentralen den dag det var ett drogtest på hans arbete och han därmed inte närvarade på drogtestet.

Drogtester på arbetet

På flera arbetsplatser förekommer det olika former av drogtester. Detta medför däremot inte att arbetstagaren måste gå med på dessa, utan det ska göras en avvägning mellan arbetstagarens personliga integritet och arbetsgivarens intresse att testa sina anställda. Sådana skäl som normalt talar för att drogtester får utföras är sådana arbeten där arbetstagaren hanterar tunga fordon.

Det behöver påpekas att om arbetsgivaren har rätt att utföra drogtester, behöver arbetstagaren normalt gå med på detta. Om hen inte gör det kan det i längden resultera i en uppsägning (se arbetsdomstolens dom, AD 2009 nr 36).

Vad som gäller i ditt fall

Det kan finnas flera olika anledningar till att en arbetstagare inte är med på ett drogtest. Exempelvis att man uteblir på grund av att testet infaller då man har semester, är sjuk eller behöver uppsöka läkarvård. Generellt har man som arbetstagare en skyldighet att kunna förklara varför man uteblev från arbetet och i vissa fall kunna styrka detta, exempelvis genom att lämnar in kvitton från ett läkarbesök.

Jag lutar mot att arbetsgivaren har rätt att begära in något som förklarar varför han uteblev från drogtestet (kvitto från vårdcentralen). Däremot rekommenderar jag er att ta kontakt med facket. Utifrån att din beskrivning, att han blir anklagad för smitning, låter det som något facket bör få vetskap om.

Jag hoppas du har fått svar på din fråga och du är varmt välkommen att ställa fler frågor.

Med vänlig hälsning

Joel ÅkerlindRådgivare