FrågaARBETSRÄTTArbetsskada 15/02/2018

Utebliven ersättning pga arbetsskada

Jag rakade på olycka på arbetsplatsen bygg men enligt afa försäkring min ärende var avslutad och jag fick ingen skadestånd och sved och verk ersättning. Jag vill få nån rådgivning innan jag överklagar på beslutet.

Lawline svarar

Hej och tack för att du har vänt dig till oss på Lawline!

Först och främst skulle jag rekommendera dig att vända dig till försäkringskassan för att göra en skadeanmälan. Beträffande AFA-försäkring kan man i vissa fall få ersättning men det ska då bero på yttre omständigheter på arbetsplatsen, dvs förutom orsaken av sedvanliga arbetsuppgifter borde skadan uppstå.

Om arbetsgivare har kollektivavtal omfattas du av en extra försäkring, trygghetsförsäkring vid arbetsskada. Det finns en lagstadgad arbetsskadeförsäkring, men den ger inte full ersättning ( bara upp till 7,5 basbelopp) för förlorad inkomst och eventuella extra kostnader.

Annars det är lite svårt för mig att besvara i ditt fall om du ha rätt till någon form av ersättning genom skadestånd eftersom det inte anges detaljer i din situation, därför rekommenderar jag dig att anlita våra jurister för att få uttömmande rådgivning.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar

Mikhail AtayevRådgivare