Utebliven signering av hyresavtal

Har 1 rok. som jag annonserat till uthyrning.Efter visning sa jag ja till en sökande. Hon verkade bli jätteglad-accepterade direkt och vi bestämde tid för kontrakt-skrivning.

Det är ju dels ett muntlligt avtal men jag har ju också kvar vår bestämmelse, när vi skulle skriva kontrakt i min mobil.

Hon dök inte upp när kontraktet skulle skrivas, och svarar varken på meil, sms eller telefon.

Kan jag stämma henne för avtalsbrott-kontraktsbrott?

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

När det gäller kontrakt vid hyresavtal ska sådana upprättas skriftligen om någon av parterna begär det (12 kap 2§ jordabalken). Jag utgår från att så är fallet här då ni kommit överens om tidpunkt för kontraktskrivande. För att ett skriftligt avtal ska bli bindande krävs att båda parter har signerat. Här är detta inte fallet och det saknar betydelse att ni har kommit överens om att ett kontrakt ska upprättas. Det är först då detta faktiskt är gjort som avtalet anses ingånget.

Hoppas du har fått svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Jennifer VestinRådgivare