FrågaEKONOMIÖvrigt27/02/2019

utgången värdeavi

Jag har ett antal utbetalningsavier på pengar från olika företag. Några är flera år gamla. I vissa fall handlar det om tusentals kronor. Avierna ska lösas in inom en viss tid. När jag nu inte gjort detta - kan jag ändå kräva att få pengarna? Eller är det för sent?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänt dig till Lawline med din fråga!

När det gäller värdeavier kontakta kassagirot. Länk - kassagirot.se

Det står där att om en värdeavi har passerat utgångsdatum så ska man kontakta utställaren. Den som är utställare står på brevet på värdeavin. Om du inte vet vem utställaren är kontakta den som ställt ut värdeavin: PlusGirot tel: 0771-22 44 88 eller Bankgirot tel: 08-725 60 00.

Om en värdeavi är utskickad av istället swedbank eller sparbanken får du kontakta dem.

Vänligen,

Sandra WredeRådgivare