Utgår OB-ersättning och storhelgstillägg när arbetsplatsen är stängd?

Hej!

Jag undrar om man går på ett schema men det gymmet jag jobbar på stänger under storhelger, har jag rätt till mitt OB tillägg eller till storhelg? Dom påstår att jag inte har det men jag går på ett schema så jag jobbar alltid 15-20 varje kväll!

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Din arbetsgivare ska lämna besked om ändringar, förutsatt att du har en annan tjänst än tillfälligt arbete, i den ordinarie arbetstiden och eventuella jourtidens förläggning minst två veckor i förväg. Om verksamhetens art eller händelser som inte kunnat förutses uppstår får sådant besked lämnas kortare tid i förväg (12 § arbetstidslag).

Jag utgår från att din arbetsgivare minst två veckor i förväg informerat dig om att arbetsplatsen håller stängt och att du därmed inte är schemalagd under dessa storhelger. För att ha rätt till OB-ersättning eller storhelgstillägg måste du arbeta. Eftersom din arbetsplats håller stängt har du inte rätt till det, oavsett om dina arbetstider vanligtvis är förlagd till kvällar eller inte.

Med vänlig hälsning,

Lenita PetterssonRådgivare