Utgivningsbevis och personuppgifter

Hej jag vill ta bort alla information som gäller mig på Mrkoll. Och Personnummer

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Hemsidan Mrkoll.se har ett så kallat utgivningsbevis.

Jag kommer börja med att förklara vad ett utgivningsbevis innebär för att sedan gå vidare till vilken betydelse det har för din fråga.

Vad innebär utgivningsbevis?

Innehavare av en databas kan få grundlagsskydd för detta genom att ansöka om utgivningsbevis. Detta innebär att reglerna om personuppgiftsbehandling inte gäller i den mån det skulle inkräkta på den grundlagsskyddade rätten till yttrandefrihet. Stöd i grundlagen finns i 1 kap. 5 § yttrandefrihetsgrundlagen. Utgivningsbeviset utfärdas av Myndigheten för press, radio och tv och gäller i tio år. För att ett det ska utfärdas krävs bland annat att en utgivare har utsetts och att överföringarna utgår från Sverige.

Dataskyddsförordningen (GDPR) påverkar inte verksamheter med utgivningsbevis. Detta eftersom GDPR tillåter att medlemsländerna gör undantag från reglerna om det är nödvändigt för att upprätthålla rätten till yttrandefrihet.

Vad har det för betydelse för dig?

Att Mrkoll.se innehar utgivningsbevis framgår av myndighetens tillståndsregister, se här.

Detta innebär att de har ett särskilt grundlagsskydd. De har därför rätt att publicera personnummer.

Bra sidor att läsa mer på finns här och här.

Hoppas du känner att du har fått svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Anna JohannessonRådgivare