Utgör intensivkurs för körkort skäl för studieledighet från arbete?

Hej,

Jag har en fråga om studieledighet.

Är intensivkurs för körkort skäl för studieledighet?

Mvh

Lawline svarar

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

För att kunna få studieledigt måste du ha varit anställd hos samma arbetsgivare det senaste halvåret. Rätten till ledighet omfattar alla slags studier och det är det är den anställde själv som avgör vad denne vill studera. Studierna måste alltså inte ha en koppling till arbetet. Ett krav är dock att studierna måste vara planerade, det vill säga att ledighet inte kan ges för renodlade självstudier. Det finns inget konkret svar på vilken typ av studier eller kurs som omfattas av rätten till studieledighet, men en måttstock kan vara att studierna är CSN-berättigande, vilket intensivkurs för körkort inte dagsläget inte är. Det går alltså inte att ge ett klart svar på om du har rätt till studieledighet i det aktuella fallet. Jag skulle rekommenderar att du vänder dig till din arbetsgivare och tar reda på hur denne ser på saken.

Hoppas du fick svar på din fråga. Skulle du ha fler funderingar är du varmt välkommen att ställa en ny fråga till oss här på Lawline!

Vänligen,

Emma BergmanRådgivare