Uthyrning i andrahand utan hyresvärdens tillstånd

Hej! Min dotter har en hyresrätt som hon har hyrt ut i andrahand för att provbo med sin kille. Hyresgästen flyttade ut i december. NU står lägenheten tom och hon letar lägenhet att byta med. Får hon hyra ut kort tid t ex per månad fram tills hon hittar lägenhet att byta med? Eller får hon ha en inneboende? Om det tar lång tid att byta lägenhet förlorar hon ju mycket pengar på att lägenheten står tom,.De vill inte bo där äv personliga själ

Lawline svarar

Huvudregeln är att en hyresgäst inte utan hyresvärdens samtycke får hyra ut eller på annat sätt upplåta lägenheten i andra hand till någon annan för självständigt brukande (12 kap. 39 § jordabalken). Bestämmelsen rör total sublokation, dvs. total uthyrning av bostaden. Partiell sublokation, dvs. uthyrning av en del av lägenheten kräver inte hyresvärdens samtycke, såvida det inte kan medföra men för hyresvärden (12 kap. 41 § jordabalken).

Däremot finns en presumtionsregel i 12 kap. 39 § 3 stycket jordabalken om att uthyrning av vissa rum i en lägenhet som hyresgästen inte själv använder som bostad i beaktansvärd utsträckning alltid ska anses vara för självständigt brukande, vilket alltså inte är tillåtet utan hyresvärdens samtycke.

Det finns ett undantag i 12 kap. 40 § jordabalken. Enligt bestämmelsen kan hyresgästen få hyra ut i andra hand utan hyresvärdens tillstånd om hyresnämnden lämnar tillstånd till det. Tillstånd ska lämnas om hyresvärden har beaktansvärda skäl för upplåtelsen pga särskilda familjeförhållanden, ålder, sjukdom, tillfälligt arbete på annan ort osv. Tillstånd ska också lämnas om hyresvärden inte har befogad anledning att vägra samtycke bl.a.

I och med att hon inte kommer att bo i lägenheten kan hyresnämndens tillstånd krävas för en uthyrning i andra hand. Här finns mer info om ansökan.

Vänligen,

Anna LissRådgivare