uthyrning i tredje hand

Jag har ett tidsbestämt kontrakt med min hyresgäst på 8 månader medan jag är utomlands. Nu vill han flytta ut i förtid, men säger att han kan vara behjälplig med att i sin tur hyra ut min lägenhet de resterande månaderna. Får min hyresgäst hyra ut min bostadsrätt med mitt medgivande?

I så fall, måste man involvera bostadsrättsföreningen?

Mvh,

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till lawline med din fråga.

I många föreningar är sk. tredjehandsuthyrning förbjudet. När det gäller uthyrning av bostadsrätt i andra hand däremot, så regleras det i Bostadsrättslagen I sådant fall måste dock styrelsen ge sitt godkännande. ( 7 kap. 10-11§ Bostadsrättslagen )
Mitt tips till dig är att kolla upp vad din förening säger om tredjehandsuthyrning, och i fall det är tillåtet alls. Annars krävs en sk andra handsuthyrning, där föreningen måste ge sitt godkännande.

Hoppas du fick svar på dina frågor. Är det något mer du undrar över är du välkommen att skriva igen.

Mvh,

Lawline RådgivareRådgivare