Utifrån vilken dag värderas egendom vid bodelning?

Vad gäller vid bodelning vid skilsmässa. Ska status på bankkonton vara lika med skilsmässodagen? Om det gått en tid, kan ju mkt hänt med medlen. I detta fall har personen flyttat ut och behövt använda sina besparingar till att skapa ett nytt boende. Går man inte på det som finns på kontot den dagen bodelningen sker?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Bodelning görs med utgångspunkt i hur egendomsförhållandena såg ut dagen då ansökan om skilsmässa gjordes (9 kap. 2 § äktenskapsbalken). Man går alltså på det som fanns dagen för ansökan, inte den dag då bodelningen sker.

Hoppas du fick svar på din fråga.

Med vänlig hälsning,

Anton BlomqvistRådgivare