FrågaFAMILJERÄTTBarnrätt31/07/2021

Utlandsresor med barnet vid gemensam vårdnad

Hej!

Gemensam vårdnad, växelvis boende, vad gäller?

Vi har våran dotter varannan vecka, nu påstår hennes mamma att hon ska ta med våran dotter utomlands i 2 veckor, jag anser att det kan hon inte göra utan mitt samtycke eftersom att semestern dom planerar går ut över "min vecka", medans hon påstår att det spelar ingen roll.

Hjälp mig, vad gäller, vill veta vem som har rätt i denna frågan.

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

När föräldrar har gemensam vårdnad beslutar de tillsammans i frågor som rör barnets personliga angelägenheter (6 kap. 11, 13 §§ föräldrabalken). För att gemensam vårdnad ska fungera när föräldrarna inte bor ihop måste en förälder själv kunna bestämma i frågor som rör den dagliga omsorgen av barnet så som val av kläder, sovtider, vilken mat barnet ska äta och hur barnet ska tillbringa sin fritid. Möjligheten att ta med barnet på kortare resor till utlandet hänförs också till den dagliga omsorgen och är därmed ingenting som kräver båda vårdnadshavares samtycke.

Utlandsresor får dock enbart göras om de inte kränker barnets umgänge med den andra föräldern. Din dotters mamma kan således ta med er dotter på en utlandsresa utan ditt samtyckte så länge inte resan går in på dina umgängesveckor.

Hoppas att du fick svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar

Victoria RuzbarskyRådgivare