Utmätning av arv och arvsavsägelse

Kan man ta emot ett arv (100 000kr) och få behålla det om man har skulder hos kronofogden eller hos någon annan skuldföretag. Eller kan man avstå till fördel för sina syskon.

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga.

Enligt 4 kap 2 § utsökningsbalken (https://lagen.nu/1981:774) har kronofogdemyndigheten rätt att utmäta egendom, vilket inkluderar arv. Ett undantag är om det av testamentet framgår att din arvslott inte får bli föremål för utmätning. I det fallet får kronofogden eller andra borgenärer inte tillgång till arvet, se 5 kap 5 § utsökningsbalken.

Om du ändå vill överlåta ditt arv till dina syskon finns möjligheten att upprätta ett arvsavtal enligt 17 kap 2 § ärvdabalken (https://lagen.nu/1958:637). Detta kan ske genom att arvlåtaren i sitt testamente uttrycker en önskan om att din andel ska överlåtas till dina syskon, varefter du skriftligen godkänner detta.

Det är av stor vikt att någon av ovanstående åtgärder sker innan arvskiftet, dvs innan arvet fördelas i samband med arvlåtarens död. Borgenärer har ingen rätt att ta framtida arv. Skulle en avsägelse emellertid ske efter arvskiftet, kan det enligt rättspraxis betraktats som en gåva istället för arvsavsägelse. Detta får betydelsen att borgenärerna kan begära att gåvan återgår till dig för att sedan kunna kräva sin rätt till betalning.

Med vänliga hälsningar

Lawline RådgivareRådgivare