Utmätning av bil för min frus skulder

Jag hade en bil som kronofogden utmätte och fick 38000kr för den av denna summa tog de 19000kr till min frus skulder har de rätt att göra så bilen köptes av mig och stod i mitt namn kan ni svara mig på detta.

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Bilen kan utmätas för din frus skulder om hon anses vara ägare till den i enlighet med utsökningsbalkens regler. När den betalningsskyldige är gift och sammanbor med sin make och de har egendom i sin gemensamma besittning är huvudregeln att hon ska anses som ägare till egendomen (4 kap. 17 § UB och 4 kap. 19 § UB). Din bil kan därför som huvudregel utmätas för din frus skulder eftersom ni är gifta, sammanbor och har bilen i er gemensamma besittning.

Det finns dock undantag. Bilen kan inte utmätas om du gör det sannolikt att bilen tillhör dig. Du har bevisbördan för ditt påstående om bättre rätt till den utmätta bilen. För att fullgöra bevisbördan måste du styrka ditt påstående. Du kan till exempel lägga fram skriftlig bevisning som utvisar att du har varit registrerad som ägare till bilen, stått för bilens försäkring och svarat för betalning av försäkringspremier och avgifter. Vidare skulle du kunna hänvisa till köpekontraktet eller intyg av säljaren.

I detta fall kan du inte hindra utmätningen eftersom den redan realiserats. Du ska däremot föreläggas av Kronofogdemyndigheten att väcka talan i domstol mot utmätningssökanden och gäldenären inom en månad från det att föreläggandet delgavs (4 kap. 20 § utsökningsbalken). Du kan läsa mer här om hur du överklagar ett utmätningsbeslut.

Hoppas att du fick svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Mathias Nilsson

Mathias NilssonRådgivare