Utmätning av frus bostad

Vi är gifta par och min fru och mor vill köpa bostadsrätt. Bara de två kommer att vara ägare på kontraktet. Jag har skulder på KFM och hon har inga. Bostadsrätt kostar ca 1800 000 kr. Min fru och min mor ska dela kontantinsats för ca 1 000 000 kr. 800 000 kr ska de ansöka om lån tillsammans. Jag ska inte bidra ekonomiskt till köpet.

Fråga 1: Kan KFM utmäta bostaden för mina skulder?

Fråga 2: Är vinskatt alltid 22% oavsett vem som äger bostaden?

Fråga 3: Om min mor går bort, ska man tvångsförsälja bostaden eller kan min fru behåller den?

Lawline svarar

Hejsan, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Först och främst så gäller även för gifta att man själv ansvarar för sina egna skulder, Kronofogdemyndigheten kan alltså inte vända krav mot din fru enbart för att ni är gifta.

Fråga 1

Vad säger lagen

Enligt 4 kap. 17 § utsökningsbalken (1981:774, UB) framgår att lös egendom får utmätas om det framgår att den tillhör gäldenären (alltså dig i det här fallet). Med lös egendom menas exempelvis bilar, möbler och hemelektronik och Bostadsrätter.

Däremot kan det ibland vara svårt att avgöra vem som äger vilken egendom i ett gift par som bor tillsammans. Därför finns också en presumtionsregel i 4 kap. 19 § UB: Om gäldenären är gift och varaktigt sammanbor med sin make och de har lös egendom i sin gemensamma besittning, anses gäldenären som ägare till egendomen, om det ej görs sannolikt att de är samägare till egendomen enligt lagen (1904:48 s.1) om samäganderätt och det ej heller framgår att egendomen tillhör den andre eller någon annan.

Vad innebär detta för dig

Bostadsrätten är lös egendom, ja. Men ni bor båda inte i den, du står inte som ägare på denna och det är fullt möjligt för din fru och din mor att bevisa att det är endast dem som äger bostaden. Detta medför att bostaden inte kan utmätas för dina skulder.

Fråga 2

Vinstskatten är alltid 22 % vid försäljning av bostadsrätter enligt 46 kap 18 § inkomstskattelagen.

Fråga 3

Alla delägare till dödsboet ska gemensamt hantera egendomen som återfinns i dödsboet, 18 kap 1 § Ärvdabalken. Detta medför att ni som dödsbodelägare, (Alla som ska ärva din mor) kommer överens om hur ni vill hantera eller fördela andelen i bostaden mellan er. En tvångsförsäljning ska därför inte ske utan ni kan avtala om att exempelvis du får andelen i bostaden som din del av arvet och så överlåter du direkt den andelen genom gåva till din fru.

Hoppas att det var svar på dina frågor!

Oscar RudénRådgivare