Utpekande vid förtal

Hej. Jag och min syster skulle vilja föreläsa om vår uppväxt. Kan man nämna ordet mamma (som förövare) utan att det blir förtal? Räcker det med att inte säga namnet eller får man inte heller benämna ordet "mamma"? Hur säger man i såfall? Nära anhörig? ? Mvh

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga,

Enligt 5 kap. 1 § brottsbalken är det förtal att utpeka någon som brottslig eller klandervärd i syfte att utsätta dem för andras missaktning. Observera att detta inte gäller rena värdomdömen så som "dum" eller "dålig", utan det måste röra sig om mer konkreta påståenden.

Konkreta och nedsättande uppgifter kan ändå tillåtas om det med hänsyn till omständigheterna är försvarligt för dig och din syster att lämna dem och det visar sig att era uppgifter var sanna eller att ni har skälig grund för att tro att det är sant. Detta betyder alltså att man får lämna uppgifter som inte är sanna om det är och man haft fog att tro att det är sant. Det betyder också att en sann uppgift kan vara förtal, om det inte var försvarligt att lämna den. Utifrån din fråga är det svårt att avgöra ifall uppgifterna ni lämnar i er föreläsning skulle vara försvarliga eller inte. Ifall ni inte anger er mammas namn uttryckligen kan det vara en omständighet som skulle talar för att uppgifterna ni lämnar är försvarliga.

Hoppas att svaret är till hjälp!

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare