Utpressning efter köp av nakenbilder

hej! Jag gick med på en dejting sida. Jag fick fråga av en tjej som uppgav sig att vara över 18år om jag ville köpa nakenbilder/ nudes. Jag fick ett telefonnummer och swishad fick bilderna men tog bort dom lika fort. Efter ett bra tag så fick jag ett sms om att jag hade köpte nakenbilder av våran dotter och hon är bara 14 år och dom hotade med att gå till polisen men dom ändrade sig å sa att om du skickar oss en summa med pengar så är vi tysta. Jag blev så klart livrädd och gjorde som dom sa. Dum som jag var så kollade jag aldrig upp vem som hade telefonnumret. Vad har jag gjort mig skyldig till? Och vad har dom gjort sig skyldiga till?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Frågor gällande brott regleras i Brottsbalken (BrB).

Vilket brott har du gjort dig skyldig till?
Det är möjligt att du har gjort dig skyldig till brottet barnpornografibrott, 16 kap. 10 a § BrB. I detta fall kan det vara fråga om ett förvärv av en sådan bild av barn, 16 kap. 10 a § 3 p. BrB. Med barn menas en person vars pubertetsutveckling inte är fullbordad eller som är under arton år. Det avgörande i detta fall är därmed om bilderna faktiskt är bilder på ett barn och om dessa faktiskt har sparats, eftersom sparande av en barnpornografisk bild också är straffbart. Det uppstår nämligen ett innehav om skildringen sparas genom att t.ex. överföras till datorns hårddisk, RH 2007:21, prop. 1997/98:43 s. 164-165.

Vilket brott har motparten gjort sig skyldig till?

Att hota med att polisanmäla utgör i sig inte något brott, däremot blir handlingen brottslig i och med att personen i fråga vill ha betalt för att inte anmäla brottet. I detta fall blir brottet utpressning aktuellt där straffet är böter eller fängelse upp till 2 år, 9 kap. 4 § BrB. Hade personen i fråga inte begärt betalning för att underlåta att anmäla brottet hade det inte utgjort brott.

Sammanfattning och råd

I detta fall kan man säga att båda parter har begått brott, om det fallet att bilden som skickats faktiskt är bild på ett barn. Om barnpornografibrott har begåtts kan böter eller fängelse i upp till 2 år utdömas.

Om det är fallet att motparten har tagit emot betalningen och bilden faktiskt inte är en bild på ett barn, kan detta medföra att brottet utpressning har begåtts och böter eller fängelse upp till 2 år kan utdömas.

Jag hoppas att du fick svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar,

Arian ShadmehrRådgivare