FrågaSKADESTÅNDSRÄTTRänta21/03/2019

Uträkning av dröjsmålsränta

Jag har har fått ett domslut där det är bestämt att jag är skyldig att betala ett skadestånd på 5000kr jämte ränta på beloppet enligt 6 § räntelagen (1975:635) från den 13 juli 2018 till dess betalning sker.

Jag har läst lite tidigare frågor men får ändå inte riktigt grepp om hur jag får fram själva räntan? Så att om någon vänlig själ skulle kunna hjälp mig att räkna ut summan jag ska betala så skulle det uppskattas väldigt mycket.

För att de ska finnas lite tid och underlätta så har jag tänkt mig att jag ska betala nu på fredag (22 mars 2019) så om någon kan räkna på det datumet från 13 juli 2018 fram till 22 mars 2018 skulle det vara otroligt hjälptsamt.

Tack!

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Dröjsmålsräntan är precis som du säger att beräknas utifrån 6 § räntelagen och detta innebär enligt lagpragrafen att räntan skall motsvara referensräntan plus åtta procentenheter. Referensräntan bestäms av riksbanken och nuvarande kan hittas på deras hemsida. Detta innebär, eftersom att referensräntan för nuvarande är -0,5%, att räntesatsen du skall betala är 7,5%.

För att underlätta för uträkningen kan man med fördel använda kronofogdens egna verktyg för att räkna ut räntan. Verktyget hittar du via denna länk.

Jag kommer redogöra för mina uträkningar nedan, men jag rekommenderar att du fyller i uppgifterna själv så att allt stämmer.

Belopp: 5000:-

Räntesats: 8%

Datum från: 180713

Datum till: 190322

Vanlig ränta är det som skall fyllas i och fyll även i "Hänsyn ska tas till diskonto-/referensränteändringar".

Enligt mina uträkningar skall du alltså betala totalt 5277kr totalt, (277kr i ränta). Men som sagt, gör gärna om kalkylationen så jag inte begått några misstag själv.

Hoppas detta gav svar på din fråga!

Victor StrömwallRådgivare