FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt19/10/2020

​Utsatt för brott utomlands.

Om en kvinna har blivit våldsutsatt (våld i nära relationer) och brottet är gjort i annat EU land. Kan kvinnan då polisanmäla den personen i Sverige och få denna eventuellt dömd i Sverige?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga! Jag tolkar det som att du undrar om en person som blivit utsatt för brott utomlands kan polisanmäla den andra personen för brottet i Sverige.

I första hand ska den utsatta anmäla brottet till polisen på plats i landet där det begåtts. Polisen kommer då att göra en bedömning över huruvida de väljer att driva ärendet vidare. Vad gäller länder inom EU finns det också möjlighet att anmäla brottet till svensk polis när man kommit hem. En anmälan hos svensk polis kommer då att skickas för utredning till det EU-medlemsland där brottet begicks. För att detta ska bli aktuellt ska målsäganden vara bosatt i Sverige, inte ha kunnat eller av någon anledning avstått från att anmäla brottet på plats samt brottet vara av grov art enligt den andra medlemsstatens rätt.

Hoppas att du fått svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar,

Nicolina AbaasRådgivare