Utsatt för cyberstalking

Hur går jag tillväga om jag blivit utsatt av cyber-stalking av någon som befinner sig i ett annat land?

Lawline svarar

Hej! Och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Cyberstalking eller stalkning heter olaga förföljelse enligt Brottsbalken (BrB) och regleras i 4 kap. 4 b § BrB. Att det sker via internet skiljer inte lagen på och det anses vara samma olagliga handling och därmed ska anmälas till polisen.

Att gärningsperson inte är i Sverige spelar ingen roll när du ska anmäla brottet då brottet bör anses vara begånget i Sverige enligt 2 kap. 4 § BrB. Då man bl.a. kollar vart handlingen fick effekt (effektort) och vart brottet fullbordades och i ditt fall är det Sverige.

Alltså så ska du anmäla det till polisen här i Sverige. Hur du går tillväga för att göra en anmälan hittar du här. Sedan hittar du mer information om cyberstalking här.

Om du har ytterligare frågor är du varmt välkommen att höra av dig till oss.

Med vänliga hälsningar,

Lucas RasmussonRådgivare