Uttagsbeskattning av tjänster; Enligt IL och ML

Hej!

Om en näringsidkare utför tjänster till ett större värde, t.ex. bilreperation e.d till släkt och vänner. Är detta då olagligt? Om det är det, har då mottagaren något ansvar om denne har uppfattat det som en gåva?

Lawline svarar

Hej och välkommen till Lawline!

Svaret på din fråga är avhängigt vad du menar med "olagligt" och i så fall enligt vilken lag. Jag förmodar att din fråga ställs utifrån ett skatteperspektiv varför jag besvarar frågan utifrån den aspekten.

Uttagsbeskattning enligt inkomstskattelagen.De situationer du beskriver är då marknadsmässig ersättning inte erhålls för en överlåtelse av en tjänst, utan att detta är affärsmässigt motiverat. Eftersom sådana förfaranden kan användas för att kringgå beskattning gäller som huvudregel att uttag av detta slag ska beskattas som om varan eller tjänsten istället hade överlåtits mot marknadsmässig ersättning, se 22 kap. Inkomstskattelagen (IL)

Vid uttag av tjänster ska uttagsbeskattning bara ske om värdet av uttaget är mer än ringa. På dig låter det som att det rör sig om större värden.

Den enda kvarstående möjligheten för att det förfarande du beskriver trots det ovanstående ska vara "laglig" utifrån ett skatteperspektiv är om det inte rör sig om ett egentligt tjänsteuttag. När bestämmelsen om uttag av tjänst infördes anfördes beträffande gränsdragningen mellan tjänsteuttag som ska respektive inte ska beskattas i förarbetena i prop. 1989/90:110 s. 660 följande:

”Uttag föreligger inte om en näringsidkare för egen räkning vid sidan om sin näringsverksamhet använder sitt yrkeskunnande. Som exempel kan nämnas en revisor som upprättar sin egen deklaration, en frisör som rakar och kammar sig själv eller en målare som målar sin bostad. Uttag föreligger inte heller i sådana fall då en näringsidkare vederlagsfritt utför eget arbete åt annan. En helt annan sak är att i vissa sådana fall beskattning för ett dolt vederlag, t.ex. en gentjänst, kan aktualiseras. Det kan här nämnas att enligt en särskild föreskrift i punkt 4 fjärde stycket av anvisningarna till 21 § ska byggnadsarbete för egen räkning i vissa fall medföra uttagsbeskattning. Detta hänger samman med att den egna arbetsinsatsen inte medför att fastigheten erhåller karaktär av omsättningstillgång (prop. 1980/81:68 s. 163 ff.). Vidare kan arbete för egen räkning utgöra omsättning i mervärdesskattehänseende.”

I viss litteratur på området förekommer också uttalanden av innebörd att så länge näringsidkaren själv, på sin fritid, utan hjälp från någon anställd eller dylikt, utför vederlagsfritt arbete åt annan, aktualiseras överhuvud inte reglerna om uttagsbeskattning.

Rättsläget är något oklart men jag är benägen att anse att uttag inte föreligger i det fall du beskriver. Detta förutsätter dock att det är näringsidkaren själv som utför arbetet på sin fritid.

Uttagsbeskattning enligt mervärdesskattelagen.

Som nämns i slutet på det ovangivna propositionsuttalandet kan vederlagsfritt utfört arbete åt annan utgöra omsättning i mervärdesskattehänseende och därför böra medföra mervärdesskatt.

Med omsättning av tjänst förstås att en tjänst tillhandahålls någon mot ersättning eller tas i anspråk genom uttag (enligt 2 kap. 1 § tredje stycket ML).2 kap. 5 § ML lyder enligt följande. "Med uttag av tjänst förstås att den skattskyldige 1. utför eller på annat sätt tillhandahåller en tjänst för sitt eget eller personalens privata bruk eller annars för annat ändamål än den egna verksamheten, om tjänsten tillhandahålls utan ersättning,".

Då ML bygger på EU-rätt måste även den senare rättskällan konsulteras. Jag föreslår att du googlar på skatteverkets ställningstagande om uttagsbeskattning av tjänster i mervärdesskattshänseende för vidare information. Här kan kort nämnas det finns stor sannolikhet för att det agerande du beskriver ska mervärdesbeskattas.

Ovan svar är vad som inryms inom vår gratisrådgivning, behöver du vidare rådgivning rekommenderar jag att du kontaktar någon av de specialiserade jurister Lawline samarbetar med. Du kan boka tid på ett kontor nära dig direkt via http://lawline.se/boka alt klicka på knappen till höger.

Lawline RådgivareRådgivare