Vad åklagaren får använda sig av under rättegången (principen om fri bevisföring).

Spelar det någon roll vad man säger till polisen innan förhör och kan åklagaren använda sig av det i rättegången?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Enligt svensk rätt råder fri bevisföring och fri bevisvärdering, 35 kap 1 § rättegångsbalken. Med fri bevisföring menas att det inte finns några regler som förbjuder användningen av bevis som anskaffats på visst sätt. Åklagaren kan således lägga fram alla bevis som stödjer åtalet. Det gäller även bevis har anskaffats på ett sätt som är olagligt. Som exempel kan nämnas det fallet att polisen genomfört en husrannsakan, trots att det saknats laglig grund för det, då kan åklagaren ändå lägga fram bevis som framkommit genom den olagliga husrannsakan i en framtida rättegång. Det är det dock upp till rätten att avgöra vilket värde som ska tillmätas varje enskilt bevis som lagts fram under huvudförhandlingen dvs att värdera bevisningen.

Principen om fri bevisföring medför att det kan få betydelse vad du säger till polisen innan du blir förhörd samt att åklagaren, om du t ex erkänner ett brott innan förhöret, kan använda sig av det under rättegången. Detta kan t ex ske genom att åklagaren kallar den polis som du har pratat med innan förhöret som vittne.

Vänlig hälsning

Lawline RådgivareRådgivare