Vad är det värsta som kan hända om jag hyr ut min bostadsrätt i andra hand utan lov?

Hej,

Kan ni vänligen låt mig veta vad det är som värsta som kan hända om jag hyr ut min bostadsrätt i andrahand utan tillstånd förutom att föreningen tvingar mig att sälja min lägenhet?

Tack så mycket!

Hälsningar

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Det värsta (och onödigaste) som kan hända om du hyr ut din bostadsrätt i andra hand utan tillstånd från föreningen är utan tvekan att du riskerar att bli av med din bostadsrätt genom förverkande (Bostadsrättslagen 7:10 och 7:18).

Förutom förverkande på den grunden så finns det ju andra grunder du kan förlora din bostadsrätt på (vilket får anses vara minst lika illa). Andrahandshyresgästen kanske inte sköter sig. Du som bostadsrättsinnehavare är till exempel fortfarande ansvarig för att avgiften till föreningen betalas i tid och att inga störningar i boendet förekommer (Bostadsrättslagen 7:18). Med undantag för de grunderna så är det ju också relativt allvarligt om din andrahandshyresgäst är så pass stökig att hen inte håller bostaden i ett gott skick. Andrahandshyresgästen kanske är en vårdslös vilde som förstör delar av bostaden. I sådant fall blir du ansvarig för skadorna (Bostadsrättslagen 7:12).

Om du går och kuckelurar på att hyra ut din bostadsrätt i andra hand så rekommenderar jag dig starkt att be om styrelsens samtycke. Du som bostadsrättsinnehavare ska nämligen som utgångspunkt ha stor frihet att upplåta bostadsrätten i andra hand. Ha ett vettigt skäl bara så kommer styrelsen sannolikt bevilja andrahandsuthyrningen.

Hoppas du fick svar på din fråga om vad som är det värsta som kan hända!

Mvh

Fredrik RisingRådgivare