FrågaAVTALSRÄTTÖvrigt11/12/2018

Vad är en generalfullmakt o vad skiljer den från en vanlig?

Vad är en generalfullmakt o vad skiljer den från en vanlig ?

Lawline svarar

Svar:

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

När man pratar om fullmakter förekommer det lite olika termer för att beskriva parterna i relationen.
Med fullmäktige avses den vars namn fullmakten är skriven till.
Med fullmaktsgivaren avses den som utfärdar fullmakten.

I en vanlig fullmakt anges gränser i form av behörighet, (vad fullmäktige kan göra) och befogenhet, (vad fullmäktige får göra). Dessa begrepp och regler om fullmakter regleras i 2 kap. AvtL.

En generalfullmakt kännetecknas av att den ger fullmäktige en möjlighet att utföra alla åtgärder som fullmaktsgivaren har. På så vis kan en generalfullmakt ses som obegränsad när det rör fullmäktiges behörighet.

Hoppas du fick svar på din fråga!
Josef Lindström HabtaRådgivare