Vad är en skälig hyra för en lägenhet i andra hand?

Hej Lawline!

Jag har en liten fråga till er:

Jag har börjat plugga på Stockholms universitet och har inte hittat en studentlägenhet. Så jag har försökt hitta andra hands lägenheter som jag kan få hyra. Fått flera förslag nu. Exempelvis ett i Solna för 15 000kr/månaden. Vilket jag inte har råd med. Har hyresvärden rätt att ta så hög hyra och kan jag göra något åt saken.

Skulle gärna kunna vägleda de lagrum som gäller för detta fall.

Tack i förhand!

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Vad är en skälig hyra?

Svaret på frågan finns i 12 kap. jordabalken (hyreslagen). Det finns en bestämmelse som säger att hyran inte är skälig om den är påtagligt högre än hyran för lägenheter som med hänsyn till bruksvärdet är likvärdiga (12 kap. 55 § JB). Hur högt bruksvärdet är beror på ett antal egenskaper t.ex. storlek, modernitetsgrad och planlösning. Förmåner kan också påverka bruksvärdet och det gäller om det exempelvis finns hiss och tvättstuga. Andra faktorer som kan påverka bruksvärdet är boendemiljön och närhet till kollektivtrafik.

Vid bedömningen om en hyra är hög eller låg ska man jämföra med likvärdiga lägenheter. Det är en fördel att ta reda på hur mycket andra hyresgäster betalar i hyra för en motsvarande lägenhet.

Vid andrahandsuthyrning kan hyresvärden bli tvungen att betala tillbaka erhållen hyra som överstiger en skälig hyra (12 kap. 55 e § JB). Det innebär att hyresvärden kan bli återbetalningsskyldig i fall han eller hon tar ut en oskälig hyra.

Hur du kan gå vidare

Jag skulle rekommendera dig att ta kontakt med hyresnämnden. Hyresnämnden kan pröva om en lägenhet har en skälig hyra i förhållande till andra lägenheter. Mer information finner du här.

Jag hoppas att du fick svar på din fråga!

Vänligen,

Tina HashemRådgivare