Vad är en utmätning och vad är en skuldsanering?

Vad är en utmätning?

Vad är en skuldsanering?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Utmätning och skuldsanering regleras i utsökningsbalken respektive skuldsaneringslagen.

Utmätning innebär att Kronofogdemyndigheten har beslutat att något du äger, exempelvis del av din lön, en bil eller annat värdefullt ska användas för att betala din skuld (Se 4 kap. utsökningsbalken)

Skuldsanering innebär att du betalar av en del av dina skulder under några år. Kvarstående skuld slipper du att betala, vilket innebär att du efter skuldsaneringens slut inte längre har några skulder kvar (1 § skuldsaneringslagen).

Vänligen,

Maria SimeonidouRådgivare