Vad är en väktares befogenheter?

Får en väktare gripa om en person kommer fram och berättar att hen blivit utsatt för brott (misshandel, ofredande etc)? Rättegångsbalken kapitel 24 7§ säger att man får gripa bland annat om man sett brottet begås, men finns det annat lagstöd för de frågor jag ställer?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Till skillnad från ordningsvakter får väktare bara ingripa på samma sätt som vem som helst i samhället, (envarsgripande), detta framgås av 24 kap. 7 § rättegångsbalken (RB). Det handlar om att gripa den som har begått brott, som kan straffas med fängelse, och påträffas på bar gärning eller flyende fot.

Att använda våld eller hålla fast någon är som utgångspunkt brottsligt, detta kan utgöra misshandel eller olaga frihetsberövande (3 kap 5 § och 4 kap 2 § BrB). Utför man en våldshandling som kan utgöra misshandel eller olaga frihetsberövande kan det trots allt vara tillåtet, om agerandet sker i nödvärn eller i nöd (24 kap 1 § och 4 § BrB). Väktare får därmed inte använda sig av mer våld än vad en privatperson får.

Vänligen,

Natalin KabroRådgivare