Vad är ett polisiärt kännetecken?

Hej, Tänkte bara höra om det är lagligt att ha stoppljus, alltså det röda och blåa som polisen använder sig utav i framrutan, om man inte använder det.

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Tillämplig lag på din fråga är Lag (2016:1122) om skydd för vissa polisiära kännetecken på motorfordon.

Lagen reglerar vilka kännetecken som inte får användas på motorfordon. Till exempel får inte Polismyndighetens och Säkerhetspolisens heraldiska vapen eller något annat som lätt kan förväxlas med ett sådant vapen inte användas och heller inte ordet polis, 1 § ovan nämnda lag.

Det finns alltså inte enligt min mening något problem med att ha stoppljus i framrutan och särskilt om man inte använder det. Självfallet ska man visa hänsyn i trafiken - skulle den slås på och blända trafikanter kan det vara ett brott.

Hoppas att du fick svar på din fråga. Har du följdfrågor är du välkommen att åter höra av dig.

Med vänliga hälsningar,

Carl HansenRådgivare