Vad är ett särkullbarn?

Hej, jag ser ofta svar på frågor här som rör särkullbarn. Men vad betyder egentligen begreppet särkullbarn i sådana sammanhang, och hur blir man själv ett?

Lawline svarar

Hej!

Tack för du vänder dig till Lawline med din fråga! Här nedanför förklarar jag vad ett särkullbarn är och den juridiska betydelsen av att vara ett särkullbarn vid arv (vilket jag tror du syftar på).

Vad är ett särkullbarn?

Ett särkullbarn är ett barn där en förälder har gift sig med någon annan än barnets andra förälder. Du är alltså ett särkullbarn om t.ex. din mamma/pappa inte längre är ett par och din mamma eller pappa har gift sig med en ny partner. Begreppet särkullbarn beskriver alltså förhållandet mellan dig(barnet) och din mammas/pappas (en förälders) nya äktenskap.

Begreppet särkullbarn används även ofta i sammanhang där din förälder inte gift om sig utan enbart lever i ett nytt förhållande utan att vara gifta, t.ex. i ett samboförhållande. Däremot så får begreppet en större juridisk betydelse först när en av din förälder gift sig. (se varför nedan)

Hur blir man ett särkullbarn?

Du blir ett särkullbarn när en av dina föräldrar träffar en annan partner. Som jag skrev ovan får begreppet särkullbarn först en större juridisk betydelse när din ena förälder gift sig med någon annan än din andra förälder. Varför förklarar jag nedanför.

Den juridiska betydelsen av att vara ett särkullbarn?

Begreppet särkullbarn är speciellt intressant när det gäller arv, vilket är det jag tror du syftar på. Arvsrätten regleras i ärvdabalken (ÄB) Är det så att din ena förälder gift om sig, säg din mamma och hon går bort. Så har den efterlevande maken (i detta fallet din mammas nya partner) som huvudregel rätt till arvet, före gemensamma barn. Däremot om din mamma har ett särkullbarn så ärver särkullbarnet sin del av arvet före din mammas partner. (ÄB 3 kap. 1 §)

Med vänlig hälsning,

Anton HanssonRådgivare