FrågaFAMILJERÄTTBodelning04/10/2021

Vad är giftorättsgods och vad ingår i en bodelning?

Hej, undrar ifall min make hade rätt att ta hälften vid försäljningen av vår husbil? Jag köpte den tack vare ett arv från min bror. Vi är fortfarande gifta men särbo.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

I mitt svar kommer jag att redogöra för vad som är giftorättsgods och vad som ska delas makarna emellan vid en framtida bodelning. Jag tolkar alltså din fråga som att du frågar om husbilen är giftorättsgods och om din make har rätt till hälften av det värdet den har säljs för. I mitt svar tillämpar jag Äktenskapsbalken (ÄktB).

Vad är giftorättsgods och vad ingår i en bodelning?

Vid en skilsmässa ska en bodelning göras och makarnas egendom fördelas då lika mellan dem. Det handlar alltså om en hälftendelning (9 kap. 1 § ÄktB).

Huvudregeln vid en bodelning är att allt giftorättsgods ska ingå (10 kap. 1 § ÄktB). Det som menas med giftorättsgods är all egendom som inte är enskild egendom (7 kap. 1 § ÄktB). Enskild egendom är:

- Egendom som som genom äktenskapsförord är enskild

- Egendom som en make har fått i gåva med villkor om att den ska vara enskild egendom

- Egendom som en make har fått genom testamente med villkor om att den ska vara enskild

- Egendom som en make ärvt och som enligt testamente ska vara enskild egendom (7 kap. 2 § ÄktB).

Du skriver i din fråga att du har köpt husbilen genom ett arv du fick från din bror. Om det i ett testamente efter din bror inte framgår att arvet efter honom skulle vara enskild egendom, innebär detta att det är giftorättsgods. Att du har köpt husbilen med pengarna från arvet spelar alltså ingen roll om det inte framgick att arvet skulle vara din enskilda egendom. Om det antingen genom testamente eller genom ett äktenskapsförord är fastslaget att arvet är enskild egendom så gäller detta för husbilen och din maka har ingen giftorätt (7 kap. 3 § ÄktB).

Sammanfattning och vägledning

Om det vid arvet efter din bror framgick av hans testamente att arvet skulle vara din egendom eller om du och din maka har ingått ett äktenskapsförord där det fastslås att arvet är din enskilda egendom, så innebär detta att din maka inte har någon giftorätt i husbilen eftersom den är köpt med arvet. Det kommer i detta scenario inte ske en hälftendelning av husbilen vid en framtida bodelning. Om det däremot är tvärt om, att det inte framgår att arvet var enskild egendom, så innebär det att det utgör giftorättsgods.

Eftersom det i din fråga inte framgår om testamente eller äktenskapsförord finns så kan jag inte tydligt säga vad som gäller. Det jag kan rekommendera dig om du vill att husbilen ska vara enskild egendom är att du och din maka skriver ett äktenskapsförord där detta framgår tydligt. Om du behöver hjälp att upprätta äktenskapsförordet så kan du boka en tid med vår byrå här.

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga, annars är du såklart välkommen att ställa en ny fråga!

Med vänliga hälsningar,

Jasmin Öykü ÖzdemirRådgivare