Vad är giltighetstiden för tillgodokvitton?

Jag har ett tillgodokvitto där giltighetstid inte framgår. Butiken hävdar att tillgodokvittot endast är giltigt i 3 år trots att det inte framgår på kvittot. Vad gäller när giltighetstiden inte är specificerad på kvittot?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

För att kunna svara på din fråga så kommer jag använda mig av preskriptionslagen (PreskL).

Tillgodokvitton rättsligt sätt

Ett tillgodokvitto eller ett presentkort är rättsligt sett en bärare av en fordran.

Genom att du har tillgodokvittot så har du rätt till det värde som anges på tillgodokvittot utifrån de villkoren som står på tillgodokvittot. Butiken har alltså en skuld till dig utifrån de villkor som framgår på tillgodokvittot.

Giltighetstiden för tillgodokvitton

Utgångspunkten är att en fordran, inklusive ett tillgodokvitto, preskriberas efter tio år (PreskL 2 § första stycket). När preskriptionstiden har gått ut så kan inte du som köpare göra fordringen gällande mot butiken, preskriptionstiden fungerar därmed som en giltighetstid.

Preskriptionslagen är dock dispositiv, vilket innebär att parterna kan komma överens om en annan preskriptionstid än tio år (PreskL 1 §). Du som köpare och butiken kan alltså ha kommit överens om en preskriptionstid om exempelvis tre år. Det kan därmed anses att huvudregeln egentligen är att butiken som sätter villkoren för hur länge ett tillgodokvitto eller presentkort gäller och att du som köpare accepterar det, och om det inte står något om giltighetstiden så är tillgodokvittot giltigt i tio år.

Eftersom du skriver att giltighetstiden inte är specificerad på tillgodokvittot så tyder detta på att du och butiken inte har avtalat om en giltighetstid på tre år, eller någon annan giltighetstid heller. Det ska dock poängteras att även om det inte står något på tillgodokvittot så kanske fallet är sådant att du och butiken muntligen har kommit överens om en treårig giltighetstid när du fick tillgodokvittot. Om det inte är fallet så bör tillgodokvittot vara giltigt i tio år.

Om du och butiken fortfarande inte kommer överens så kan du göra en anmälan till myndigheten Allmänna reklamationsnämnden (ARN). ARN bedömer ditt ärende och lämnar en rekommendation om hur tvisten ska lösas. De flesta företag följer ARN:s rekommendationer. Det kostar inget att få ditt ärende prövat av ARN. En normal handläggningstid är cirka 6 månader. Här kan du göra din anmälan till ARN.

Sammanfattning

Giltighetstiden för tillgodokvittot bör vara tio år, eftersom du skriver att det inte står en giltighetstid på tillgodokvittot. Detta gäller under förutsättning att du och butiken exempelvis inte har kommit överens muntligen om en giltighetstid på tre år.

Hoppas du fick svar på din fråga, annars är du välkommen att ställa en ny till oss på Lawline!

Med vänlig hälsning,

Erika BjörnforsRådgivare