FrågaAVTALSRÄTTGåva25/06/2020

Vad är kriterierna för gåva och kan man ta tillbaka en gåva?

Hej!

Jag och min fd. beslöt oss för att köpa matchande ringar. Vi var sambos vid den tiden. Då min vilja att göra det var starkare och jag hade mer pengar sparade köpte jag dessa åt oss.

Nu har relationen tagit slut, i samtycke, efter att ha levt som särbos ett par år. Han vägrar dock lämna tillbaka sin ring, påstår att det var en gåva till honom. Men för mig var det något jag gjorde för oss, köpte till oss, som tecken på vår kärlek.

Vore det tvärtom hade jag självklart lämnat tillbaka min ring.

(Han har det för betydligt bättre ställt ekonomiskt nu).

Kan jag glömma tanken på att få tillbaka den ringen?

Mvh,

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

När jag besvarar din fråga kommer jag att använda mig av gåvolagen (GåvoL).

Anses ringen vara en gåva till din fd sambo?

För att det ska anses röra sig om en gåva (vilket din fd sambo påstår att det gör) så finns det tre förutsättningar som måste vara uppfyllda:

- överlåtelsen måste vara frivillig,

- det ska finnas en gåvoavsikt och

- det ska finnas en förmögenhetsöverföring.

Det finns inget som tyder på att du var tvingad att köpa ringen åt din fd sambo vilket rimligtvis innebär att du köpte ringen frivilligt till honom. En gåvoavsikt innebär att du som gåvogivare skulle vilja berika gåvomottagaren. Eftersom ni var sambos när du köpte ringen till honom så finns det ett antagande (kallas presumtion) om att det finns en gåvoavsikt. Du skriver att ditt syfte med köpet var att visa tecken på er kärlek. Även om du säkerligen inte hade köpt ringen till din fd sambo om du visste att er relation skulle ta slut så måste det ändå anses som att du hade en avsikt att ge ringen till honom som gåva vid tillfället när ni var sambos. Eftersom du köper ringen till din fd sambo så går ringen över från dig till honom och det sker därför en förmögenhetsöverföring.

Enligt min bedömning innebär det att kraven för gåva anses uppfyllt i ditt fall och att ringen alltså var en gåva från dig till din fd sambo.

Har en gåva fullbordats?

Om det visar sig att en gåva har fullbordats när du ger din fd sambo ringen så kommer du inte kunna få tillbaka den men om en gåva aldrig har fullbordats så finns möjlighet att få tillbaka ringen (GåvoL 1 §).

En ring räknas som lösöre och sådana gåvor anses fullbordade när de går över från givaren till mottagaren (GåvoL 2 §). Med tanke på att din fd sambo fysiskt verkar inneha ringen och kan styra över denna så innebär det att ringen har gått över från dig till honom. Detta i sin tur innebär att gåvan är fullbordad och du har då ingen rätt att ta tillbaka ringen.

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar,
Hanna Opedal ErikssonRådgivare