Vad är maxbeloppet på en felparkeringsavgift?

Hejsan jag fick en p-bot på 1100kr för jag parkerade för nära en korsning men jah trodde max priset på en parkeringsblter va 1000kr så jag undrar då om jag har fått betala för mycket i böter.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Enligt 3 § lagen om felparkeringsavgift får regeringen ange det högsta och det lägsta belopp som felparkeringsavgifter får fastställas till. I 2 a § förordningen om felparkeringsavgift anger regeringen att felparkeringsavgiftens storlek bestäms av kommunen och beloppet får fastställas till lägst 75 och högst 1300 kr. Förr var maxbeloppet 1000 kr men ändrades till 1300 kr den 1 mars 2017.

Om du har ytterligare frågor är du varmt välkommen att återkomma till oss på Lawline!

Vänliga hälsningar,

Noa ShasavarRådgivare