Vad är normalt slitage?

Efter att ha hyrt en möblerad bostadsrätt i andra hand i 6 månader är jag och värden inte överens om vad som är normalt slitage. De har min deposition och vill inte ge tillbaka hela.

Saker vi är oense om:

• Jag har gjort ett hål i en vägg för en krok och hävdar att praxis är att man får göra en rimlig mängd hål. De vill behålla 600 kr för att fixa detta och måla om väggen.

• De hävdar att de måste glasera om ett gammalt bord pga en limfläck - kostnad 900 kr. Jag har inte fått se foton på skadan än men tycker det låter dyrt eftersom man kan köpa ett fint second hand bord för mindre summa.

• Diskmaskinen gick sönder efter 4 månader. De vill undersöka om det var mitt fel. Jag hävdar att om något borde de erbjuda sänkt hyra de 1,5 månad jag inte hade diskmaskin.

• Ett stycke av trä-ramen under en bäddsoffa var/gick sönder första gången jag öppnade den. Jag tycker att om en soffa går sönder när man öppnar den är det för att den är gammal/dålig kvalitet, inte att det är min vårdslöshet.

Lägenheten var inte nymålad (lite flagnade färg i taket) och hade inte nya möbler.

Generellt är jag intresserad av att veta vad som anses som normalt slitage när man hyr möblerat. En fläck på en soffa, en tappad tallrik, en plansch på väggen som får en törn tex…

Har det någon betydelse om ett barn är skyldig till en av fläckarna?

Har det någon betydelse om hyran som betalts anses dyr? (13.000 kr för 34 kvm)

Vad kan man som hyresgäst göra om värden vägrar betala tillbaka depositionen?

Lawline svarar

Hej och tack för att du kontaktar Lawline med din fråga.

Hyresgästen har en plikt att vårda lägenheten under hyrestiden, denna skyldighet är lagfäst i Jordabalk 21 kap 24 §. Å andra sidan svarar hyresvärden för normalt slitage som uppstår under hyrestiden. Vad som är normalt slitage och vad som är brott mot vårdnasplikten (skada) anges inte närmare i lagtexten, det har iställets avgjorts av domstol från fall till fall. Vad som kan sägas generellt är att alla försämringar inte kan räknas som vårdslöshet. Jag kommer nu att gå igenom de skador du tar upp punkt för punkt

Hål i väggen

Jag håller med dig om att praxis visar att hål i väggen är att se som normalt slitage, ett exempel på detta är NJA 1987 s.668

Limfläcken, bäddsoffan och diskmaskinen

Enligt praxis är det hyresvärden som ska bevisa att skadan uppstått efter din inflyttning (NJA 1987 s.668). Hyresvärden ska också i princip bevisa att skadan vållats av hyresgästen, men om det är en sådan typ av skada som innebär en sannolikhet för att hyresgästen eller någon den ansvarar för varit vållande antas skadan ha vållats av hyresgästen om inte omständigheter presenteras som tyder på att skadan framkommit på ett annat sätt (NJA 1991 s.476).

Limfläcken

Fläckar och märken på möbler kan räknas som normalt slitage, men de kan också räknas som skada om de uppkommer genom vårdslöshet. Min bästa gissning är att fläcken är en skada eftersom det i mina öron låter som den typen av skada som uppsår vid spill.

Diskmaskinen

Vad gäller den trasiga diskmaskinen är det inte en sådan skada som normalt orsakas av någons vårdslöshet, det är alltså hyresvärden som i så fall ska bevisa att du orsakat skadan genom vårdslöshet (NJA 1991 s.476).

Bäddsoffan

Det är hyresvärden som har bevisbördan för att soffan gick sönder när du hyrde lägenheten (NJA 1987 s.668). Även om hyresvärden kan bevisa detta kan det fortfarande vara fråga om normalt slitage.

Att ett barn orsakat fläckar har ingen betydelse, enligt Jordabalk 12 kap 24 § svarar hyresgästen i sin tur för sina gäster, och även medlemmar av hushållet.

Att hyran var dyr utgör inte heller en relevant omständighet vid bedömningen av vad som utgör normalt slitage.

Vad man kan göra när hyresvärden håller inne depositioen är att vända dig till hyresnämnden, eller stämma hyresvärden i tingsrätt för att få tillbaka beloppet som hyresvärden håller inne med.

Tack för att du kontaktade lawline, behöver du mer rådgivning kan du ringa till oss på lawline, 08-533 300 04

Vi besvarar samtal måndag till fredag 10:00-16:00

Ebba EkstrandRådgivare