Vad är öppet köp och vad kan säljare få för ersättning i samband med en avbeställning

<p>&lt;p&gt;Vad innebär öppet köp? Och vad kan en säljare få ersättning för om köparen avbeställer en vara?&lt;/p&gt;</p>

Lawline svarar

Hej och tack för att du ställer din fråga till Lawline!

Om jag förstår dig rätt så vill du ha svar på dina frågor ur ett konsumentperspektiv d.v.s. köp mellan en konsument och säljare, vilket regleras i konsumentköplagen (KKL).

Öppet köp innebär att du kan lämna tillbaka en vara inom en viss tid och få pengarna tillbaka. Viktigt att veta är att öppet köp inte är lagstadgad och därmed får butiker själva ta ställning till om de vill erbjuda detta till sina kunder och hur länge. Därför är det bra att fråga butiken innan man köper en vara om de erbjuder öppet köp.

Däremot är reklamation lagstadgad, d.v.s. är du inte nöjd med en produkt för att den exempelvis inte stämmer överens med vad du förväntat dig eller om det är fel på produkten har du alltid rätt att reklamera produkten inom tre år enligt 16§ och 20-30 §§ KKL.

När det kommer till avbeställning har konsumenten rätt att avbeställa en vara enligt 37 § KKL. I detta fall har inte säljaren rätt att tvinga köparen till betalning, men säljaren har rätt till ersättning för bl.a. kostnader och förluster till rimligt belopp som uppkommit denne i följd av att köparen avbeställt en vara, se 41 § 1 st KKL.

En säljare kan inte få ersättning om köpare avbeställer en vara innan säljaren hunnit acceptera köparens anbud. Det betyder att köparen får avbeställa en vara sålänge säljaren inte hunnit ta del av eller godkänna beställningen. Köparen blir inte heller ersättningsskyldig om denne blir tvungen att avbeställa en vara om avbeställningen beror på någon lag eller annat hinder som köparen inte kunnat förutse och vars följder denne inte kunnat undvika enligt 41 § 3st KKL.

Jag hoppas du har fått svar på dina frågor!

Återkom gärna om du har fler frågor!

Jag önskar dig en trevlig helg!

Mvh

Natasha FathifardRådgivare