FrågaSTRAFFRÄTTTrafikbrott21/05/2020

Vad är påföljden för rattfylleri?

Hej ,har blivit stoppad och blåst 0,66 mg/l.

Vad blir påföljden

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Din fråga rör främst trafikbrottet rattfylleri som du finner regler om i Lag om straff för vissa trafikbrott. Vidare, finner du relevanta regler i Körkortslagen.

Rattfylleri

Den som för motordrivet fordon efter att ha intagit alkohol i så stor mängd att alkoholkoncentrationen under eller efter färden uppgår till 0,10 milligram per liter i utandningsluften gör sig skyldig till rattfylleri. Påföljden för detta brott är böter eller fängelse i högst sex månader (Lag om straff för vissa trafikbrott 4 § första stycket).

Vid blåst utandningsluft med 0,66 milligram per liter så kan man även ha gjort sig skyldig till grovt rattfylleri (4a §). För att man ska kunna bli dömd för grovt rattfylleri krävs det även att föraren varit avsevärt påverkad av alkohol eller annat medel. Dessutom krävs det att framförandet av fordonet har inneburit en allvarlig fara för trafiksäkerheten. Jag har för lite information för att bedöma detta i ditt fall (4a § punkt 1 och punkt 2). Men påföljden för grovt rattfylleri är betydligt allvarligare då man kan få fängelse i högst två år.

Körkortsåterkallelse

Om man har gjort sig skyldig till ett trafikbrott som rattfylleri får man oftast även körkortet inkallat (Körkortslagen 5 kap. 3 § punkt 1, b och c). Vid denna körkortsåterkallelsen kommer det att utfärdas en spärrtid, under denna tid får inte ett nytt körkort utfärdas (Körkortslagen 5 kap. 6 § första stycket).

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga.

Vänliga hälsningar,

Emma GuranderRådgivare