FrågaSKADESTÅNDSRÄTTRänta10/04/2018

Hur beräknas räntan och vad är den uppe i?

Hej

Min fd ska betala 5000 kr i skadestånd till vår gemensamma son plus ränta på beloppet enligt paragraf 6 räntelagen (1975:635) från den 30 september 2014 till dess betalning sker.

Vilket fortfarande inte gjorts ännu.

Hur mycket är räntan uppe i just Nu?

Vet inte hur man räknar på det.

Hälsningar

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline.

Precis som du skriver ska ränta på skadestånd beräknas enligt 6 § räntelagen. Beräkningen gör man genom att addera referensräntan med åtta procentenheter. Referensräntan är en räntesats som motsvarar Riksbankens reporänta (även kallad styrränta) som bestäms en gång per halvår (se 9 § räntelagen). Just nu och fram till den 1 juli 2018 är referensräntan -0,50 procent. Du ska sedan lägga på åtta procentenheter. Detta innebär att just nu tickar räntan med en räntesats på 7,50 procent. Eftersom räntan i ditt fall dock har löpt under flera olika referensräntor (från den 30 september 2014) behöver man även ta hänsyn till de referensräntor som var åren 2014–2017 för att i sin tur kunna räkna ut vad räntebeloppet är uppe i.

Jag rekommenderar en funktion på Kronofogdens hemsida där du på ett enkelt vis kan räkna ut räntan, se här.

I ditt fall fyller du under "belopp" i 5000, under "ränta %" skriver du 8 och under "från och med" skriver du 140930. Under "till och med" fyller du i det datum som betalningen sker, om betalning skulle ske idag skriver du alltså 180410. Slutligen fyller du i att "vanlig ränta" ska beräknas samt att "hänsyn ska tas till diskonto-/referensränteändringar". Det sistnämnda är viktigt och är det som gör att de olika referensräntorna som varit under tiden som räntan löpt tas med i beräkningen.

Skulle betalning göras idag den 10 april 2018 skulle det alltså bli 1 379 kronor i ränta. Det totala beloppet som det är uppe i just nu den 10 april 2018 är alltså 5 000 kronor + 1 379 kronor = 6 379 kronor. Till exempel på måndag den 16 april 2018 kommer räntan vara uppe i 1 385 kronor.

Hoppas du fick svar på din fråga! Återkom gärna vid ytterligare funderingar.

Med vänliga hälsningar,

Angelica KarlssonRådgivare