FrågaOFFENTLIG RÄTTÖvrigt31/03/2021

Vad är rättspraxis?

Hej!

Vad innebär begreppet rättspraxis, många advokater brukar hänvisa till det när man kollar på nyhetsreportage osv. Förstår inte vad de menar riktigt.. Tacksam för klargörande!

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Avgöranden från domstolar och myndigheter förekommer i form av domar eller beslut. Samlingsnamnet på dessa är rättspraxis och då menar man tidigare domar från högre domstolar och vissa myndigheter. Rättsfallet kan dessutom bli vägledande för rättstillämpningen om målet har avgjorts i högsta instans. Ett vägledande rättsfall för rättstillämpningen kallas för prejudikat.

Vänligen,

Siva ArifRådgivare